ICA:s kreditkort växlar fokus


I början av år 2015 genomförde ekonomitidningen Privata Affärer en jämförelse av en rad olika kreditkort i Sverige. De lyfte fram flera olika som ”Bäst i Test” beroende på vilket köpmönster som personen har som ska ha kortet. En av vinnarna var ICA som fick titeln ”Bästa resekortet”.

Orsaken till att ICA då kunde ta hem vinsten var att de inte hade någon uttagsavgift i utlandet och inte heller något valutapåslag. Utöver det en mycket bra reseförsäkring. I och med att ingen annan bank hade dessa fördelar fick alltså ICA första platsen.

Men under året har flera andra kortutgivare kommit med kort som har just dessa fördelar. Utöver det har nu ICA valt att försämra kortet något utifrån ett reseperspektiv. Chansen att de får ”Årets resekort 2016” känns därmed minimal. Orsaken är att de från 1:a mars 2016 tar ut ett valutapåslag när kortet används utomlands.

Satsar på shopping

Under våren har även en del förbättringar skett för de med detta kreditkort. Det handlar om att banken sedan första januari infört en Förlängd Garanti samt en Allriskförsäkring. Detta är två bonusfördelar med kreditkort som länge funnits hos ett flertal andra kreditkort med tydlig inriktning mot shopping.

Garantin innebär att den som köper elektronik eller hushållsprodukter (vissa produkter undantaget) får ett år extra på garantin. Allriskförsäkringen ger ett försäkringsskydd som kan ge ersättning om en produkt går sönder av ren olycka. Försäkringen gäller i fem år från inköpsdatum men det man bör komma ihåg är att kvittot även behöver sparas denna tid.

Genom att ICA nu väljer att ta bort fördelen som gav dem ”Bäst resekreditkort” och istället satsar på att göra kortet mer eftertraktat som ”shoppingkreditkort” är det tydligt att banken väljer helt ny inriktning på kortet. Kampen om kunderna på kreditkortsmarknaden är hård och till stor sannolikhet har de sett att det är mot shoppingfördelar som de behöver röra sig för att locka till sig fler kunder.